משחקי ODT עם חבל 

ODT, זוהי סדנא אשר משלבת פעילות שניתנת לביצוע בתוך חלל סגור או בחלל פתוח כמו טבע. הפעילויות מתאימות לימי גיבוש של חברות או ארגונים, בתי ספר ועוד. הפעילות מתאימה לכל הגילאים. פעילות ODT מהווה חוויה לימודית ופיתוח של מיומנויות אישיות, תוך יציאה מאזור הנוחות של המשתתפים. הלמידה קורית תוך התנסות באופן אישי בכל החוויה, הן בפאן האישי והן בפאן החברתי – קבוצתי. רוצים לדעת אילו משחקי ODT עם חבל ניתן לעשות? ריכזנו לכם שלושה משחקים הנ פוצים ביותר עם חבל. 

 

האם יש משחקי ODT עם חבל בעלי אופי אסטרטגי?

כמובן! ישנו משחק ODT עם חבל אשר מטרותיו הן לחזק את המיומנויות הבאות: תכנון ואסטרטגיה, שיפור יכולת שיתוף הפעולה והעבודה בצוות ושיפור יכולת ההתמדה. המשחק נקרא "הכספת" או "לוח מקשים".

הציוד שיש להכין בשביל המשחק הוא: 30 כרטיסיות הממוספרות מ – 1 עד 30 וחבל לסימון הגבולות.

לפני שתתחילו לשחק, הניחו את החבל על הקרקע בצורת עיגול ופזרו באופן אקראי את הכרטיסיות עם המספרים. מטרת המשחק היא: לדרוך עם הרגל על המספרים לפי הסדר, בזמן הקצר ביותר כקבוצה. יש להקפיד על שני כללים. הראשון – אין שני אנשים נכנסים בו זמנית לתוך המעגל.

השני – אסור להזיז את הכרטיסיות כלל. בתום המשחק או מספר ניסיונות, תוכלו לשאול את הקבוצה מספר שאלות כדי לפתח אצלם חשיבה בכמה מישורים: 

  • מישור של תכנון ואסטרטגיה: אילו רעיונות היו לביצוע המשימה? איזה תכנון נבחר, ולמה? מי חשב על הרעיונות? האם הרעיון שנבחר, הוכיח את עצמו בתור הרעיון היעיל ביותר? האם הייתה דרך טובה יותר לעשות את זה? 
  • מישור עבודת צוות ושיתוף פעולה: מה היו התפקידים של כל הקבוצה? האם כולם השתתפו בתכנון ובביצוע המשימה? האם הייתה הקשבה והתייחסות לכל המשתתפים שבקבוצה? מי הנהיג את המשימה?
  • מישור התמדה: מהי כמות הניסיונות שנדרשה בשביל לסיים את המשימה? 
  • האם אפשר לעשות בפחות?

משחק ODT עם חבל לשיפור התקשורת הקבוצתית – "הלוליין"

פעילות "הלוליין" גם היא נמנית בין משחקי ODT עם חבל. זוהי משימה שדורשת אמון רב בחברי הקבוצה, תקשורת ועבודת צוות ותכנון טוב אשר בסופה נדרשת השוואה לביצוע. הציוד הנדרש עבור המשימה הוא: חבל עבה שניתן ללכת עליו, רתמה עם חבלים שמחוברים אליה וכיסוי עיניים. לפני תחילת המשחק, צריך למתוח את החבל העבה בין שני עצים, כשהמרחק הוא בין 5 ל- 10 מ'.

ההוראות הן: על המשתתפים לעבור מצידו האחד של החבל אל צידו האחר מבלי ליפול. לצורך כך ישנם רתמה וחבלים שיוכלו לסייע לכם. ככל שתצליחו לעבור את השלבים הבסיסיים, כך השלבים יעשו קשים ומאתגרים יותר. לכל שלב ניקוד שונה. ככל שהשלב גבוה יותר, הניקוד יהיה בהתאם. המטרה היא לצבור ניקוד שיהיה כמה שיותר קרוב לניקוד שהצבת כקבוצה בתחילת המשימה. בתום המשימה תוכלו לנהל דיון במישורים הבאים: 

  • במישור האמון: האם הורגש אמון בין חברי הקבוצה? איך הייתה החוויה לתת אמון בחברים? האם ישנו אמון בחבריך גם במהלך השגרה? 
  • במישור עבודת צוות ותקשורת: האם היה מישהו שהנהיג את המשימה? האם הייתה הקשה והתייחסות לכל דעה ורעיון של חברי הצוות? 
  • במישור תכנון מול ביצוע: האם הצלחתם לעמוד בציפיות? האם היעד שהצבתם היה גבוה מידי? נמוך מידי? מה הייתם משנים בדרך הפעולה כדי להגיע ליעד? 

האם ישנם משחקי ODT עם חבל שמשלבים גם מים?

כמו כן, אם אתם מחפשים משחקי ODT עם חבל שמשלבים גם מים לצורך האתגר, המשחק "שרברבים" יוכל לעניין אתכם.

המיומנויות אותן מפתח המשחק הן תקשורת, חשיבה אסטרטגית וניהול. הציוד הנדרש למען תחילת המשחק הוא: צינורות שניתן לחבר בניהם, שני דליי מים, אחד להתחלה ואחד לסוף. טרם תתחילו את המשחק, תכינו דלי מלא במים בתחילת המסלול של הצינורות ובסוף הציבו דלי ריק. מטרת המשחק היא: להעביר את המים מהדלי המלא אל הדלי הריק, כאשר כמות המים שצריכה לעבור היא קבועה מראש על ידי המנחה. יש לשים לב כי אי אפשר לזוז עם הצינור כל עוד יש מים בפנים. בתום המשחק, תוכלו להעלות את השאלות הבאות לדיון:

  • במישור התקשורתי: האם היה תיאום תכניות ורעיונות בין חברי הקבוצה? 
  • במישור של חשיבה אסטרטגית: האם הבנתם מה עליכם לעשות? או שלא הבנתם? אילו רעיונות לביצוע והצלחת המשימה היו לכם?
  • במישור הניהולי: מי הוביל את המשימה? מי חילק תפקידים לכל השאר? האם הייתה הקשבה בין כלל המשתתפים? האם יה מישהו שפעל כמגשר בין המנהיג לשאר הקבוצה? 
על מה דיברנו כאן?

הזמינו פעילות באקסטרים יער בן שמן